نکاتی در مورد طراحی سایت چند زبانه


طراحی سایت چندزبانه

گاهی مواقع هدف از طراحی یک سایت  خدمت‌رسانی به کاربران و مشتریان یک کشور نیست و این خدمات در اختیار مشتریان در چند ناحیه از دنیا قرار می گیرد. به همین منظور راه اندازی یک سایت با چند زبان مرسوم ترین راه حل برای خدمت رسانی است. حالا باید ببینیم طراحی سایت به صورت چند زبانه چه فواید و چه چالش هایی را پیش رو دارد و باید به چه نکاتی در آن توجه کرد.

- ساختار سایت
یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه کرد این است که در زمان طراحی سایت فارسی و ایرانی باید توجه داشت چه موادی مانند منو و شروع متن و بسیاری موارد دیگر از سمت راست اعمال می شود و در زبان انگلیسی و زبانهای غیر از فارسی و انواع آن از سمت چپ لحاظ می گردد. اگر شما قصد دارید یک سایت به صورت چند زبان داشته باشید باید ساختار هر زبان را متناسب با اصول نوشتاری آن کشور قرار دهید.

- دسترسی ساده
تغییر زبان و روند آن را باید به‌گونه‌ای در معرض دید کاربر قرار دهید که به راحتی بتوانند زبان مدنظر سایت خود را مشخص کند. اگر از پرچم یا کاراکتر برای تغییر زبان سایت استفاده می کنید آن را در بالاترین قسمت سایت قرار دهید تا به محض بارگذاری سایت قابل دیدن باشد.

- اهمیت طراحی سایت دو زبانه و چند زبانه

طراحی سایت دوزبانه یکی از استراتژی های مهم در بازاریابی اینترنتی بین المللی می باشد، در صورتی که شرکت یا فروشگاه شما اهدافی در جهت فروش و تعامل بین المللی دارد و با مشتریان غیرفارسی زبان در ارتباط هستید ، سایت شما می بایست برای مخاطبین خارجی قابل دسترسی و تعامل باشد.

- استفاده از یک منبع برای صرفه جویی در هاست
حدالامکان سعی کنید فایل ها و تصاویر از یک منبع اصلی خوانده شود و در زمان طراحی سایت همه تصاویر و یا فایل ها چه در زبان فارسی و چه در زبان های دیگر از یک منبع در نظر گرفته شود و برای هر زبان یک منبع جدید تولید نکنید.

- رعایت نکات سئو
معمولاً بیشتر مشتریان تمرکز خود را بر روی زبان فارسی قرار می‌دهند و این باعث می شود که بحث در زبان های دیگر نادیده گرفته شود که نباید فراموش کنیم که مواردی مانند محتوای یک سایت از نگاه گوگل به صورت جامع در نظر گرفته می شود. اگر قسمت تولید محتوای مطالب شما در صفحات فارسی مناسب باشد ولی این اصل در زبان‌های دیگر رعایت نشود ممکن است باعث لطمه دیدن وب سایت در زبان فارسی نیز شود. همچنین توصیه می شود بعد از اتمام طراحی سایت و درون ریزی محتوای وب سایت فارسی در زمانی که هنوز صفحات با زبان های دیگر همچنان بی محتوا است سایت را به صورت کامل راه اندازی نکرده و در گوگل ثبت نکنید چون صفحات خالی و بی محتوا باعث لطمه دیدن سئو می شود.

علاوه بر این موارد دیگر مانند متاتگ ها را نیر بررسی و رعایت کنید.

- از ترکیب زبان های مختلف در یک صفحه خودداری کنید

پیشنهاد می شود برای صرفه جویی در هزینه و یا ساخت صفحات کمتر هر دور زبان را در یک صفحه ترکیب نکنید.

- نیاز هر مشتری در هر کشور متفاوت است
روش بازاریابی برای مشترکان ایرانی و فارسی زبان متفاوت از کشورهای دیگر است پس باید در زمان بازاریابی به شیوه های مختلف هر کشور توجه کنید.