اصطلاحات رایج سئو که باید بدانید


SEO terms


SEO Terms

اگر شما هم در اینترنت پیرامون سئو جستجو کرده باشید و به اصطلاحاتی برخورده اید که معنی و مفهوم آن را نمی دانید این مقاله مرجعی کامل برای آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات رایج سئو است. این مقاله دائما در حال بروز رسانی است و جدیدترین اصطلاحات را می توانید در آن جستجو و مطالعه کنید.


ترتیب قرارگیری عبارات براساس حروف الفبا می باشد.

 

301 Redirection

Redirection  یا همان تغیر مسیر نشان از تغیر مسیر دسترسی به سایت دارد و زمانی اتفاق می افتد که با مراجعه به یک سایت یا صفحه، بلافاصله و در کسری از ثانیه آدرس تغیر می کند و به  URL دیگری اشاره می کند. به طور کلی تغیر مسیر می تواند دائمی و یا موقت باشد اما 301 Redirection یک تغیر مسیر دائمی است.  به طور مثال با ورود به آدرس سایت فروشگاه اینترنتی بامیلو، بلافاصله تغیر مسیر داده و وارد وب سایت اسنپ مارکت می شود.

 

AdWords

ادورز یا تبلیغات گوگل که با بالا آوردن سایت در صفحه ی اول لیست نتایج در ازای هر وروی (هر کلیک)هزینه ای دریافت می کند (Pay Per Click). سرویس گوگل ادورز وب سایت مدنظر را با کلمات کلیدی از پیش تعیین شده در صفحه اول لیست نتایج جستجو و در رتبه های اول و یا رتبه های آخر قرار می دهد و پس از اتمام حداکثر تعداد ورودی سایت به رتبه ی اصلی خود بازمی گردد.

 

Algorithm

الگوریتم برنامه ای طراحی شده برای موتورهای جستجو است که به وسیله ی آن رتبه بندی سایتها در صفحات نتایج موتور جستجو  (SERP) صورت گیرد. به وسیله ی الگوریتم ها، وب سایت های مفید و کاربردی با وب سایت های بی محتوا و پوچ و یا محتوای تکراری و بی ارزش تفکیک می شوند تا در هنگام سرچ کاربران، بهترین پاسخ به آنها ارائه گردد.

 

Alt Tag

تگ (برچسب) Alt یکی از امکانات تصاویر در زبان برنامه نویسی HTML است. این ویژگی به وسیله ی برچسب img  (Image / عکس)قابل استفاده است. هدف استفاده از این تگ این است که در صورت عدم نمایش و بارگذاری عکس در صفحه متن Alt نمایش داده شود. این متن توضیحی کوتاه از محتویات تصویر است.

 

Analytics

Analytics به معنی تجزیه و تحلیل است و به برنامه ای اطلاق می شود که در صورت ثبت نام و برقراری ارتباط با وب سایت، به جمع آوری اطلاعات و تجریه و تحلیل آن می پردازد و سایت را از نظر سئو بررسی می کند. این نرم افزار توسعه یافته توسط گوگل به صورت رایگان است اما برخی از بخش های آن در ازای پرداخت هزینه در دسترس قرار می گیرد.

 

Anchor Text

Anchor به معنی لنگر اشاره به متنی داره که با کلیک بر روی آن به صفحه و یا سایتی دیگر هدایت می شویم. در واقع این متن همان متن لینک است که معمولا به رنگ آبی و زیرخط دار نمایش داده می شود. متن مورد نظر باید توضیحی کوتاه در رابطه با محتویات صفحه ای باشد که به آن اشاره می کند. به طور مثال لینک روبرو  " طراحی سایت در کرج " به صفحه و سایتی اشاره دارد که محتوی اطلاعاتی درباره ی طراحی سایت و خدمات طراحی سایت در شهر کرج و استان البرز است. در اینجا عبارت " طراحی سایت در کرج " Anchor Text لینک نامیده می شود.

 

Authority

Authority مفهوم قابلیت اعتماد و ارزشمندی را در علم سئو انتقال می دهد. هر چه میزان Authority یک سایت بالا باشد، ارزش و امتیاز آن به مراتب بیشتر است. این مفهوم در نتیجه ی اشاره ی بسیاری از لینک های خارجی به سایت بدست می آید. تاثیر Authority در صفحه بندی، رتبه بندی و نتایج جستجو نمایان است. یکی از بهترین مثال ها برای درک بهتر این مفهوم سایت ویکی پدیا است.

 

backlink


Backlink

بک لینک به هر نوع پیوندی (لینکی) به صفحه یا سایت از صفحه یا سایت دیگری است. این لینک ها در سایتی دیگر قرار دارد . با Anchor Text مرتبط به وب سایتی دیگر اشاره می نماید.


Black Hat SEO

سئو کلاه سیاه به روش های تقلبی و دستکاری شده ای اشاره دارد که سعی در ارتقا رتبه سایت دارد. این روش ها کاملا برخلاف توصیه هایی است که گوگل هر ساله اعلام می نماید. سئو کلاه سیاه تهدیدی بزرگ برای سایت است.  این روش ها در معدود زمان هایی می تواند موجب موفقیت درسئو شود. البته این موفقیت چندان پایدار و مانا نیست و در صورت پی بردن گوگل (بی شک پی خواهد برد)وب سایت برای همیشه تنبیه و جریمه می شود و در بک لیست گوگل قرار می گیرد.

 

Bat

بات ها با عملکردی به صورت خودکار اصلی ترین بخش در موتورهای جستجو هستند. بات ها در موتورهای جستجو وظایف گوناگونی دارند. یکی از وظیفه های آنها جستجو و گردش میان وب سایتها و جمع آوری اطلاعات است. روبات ها، عنکبوت ها و خزنده ها متداول ترین نوع بات ها می باشند.

 

Bounce Rate

آمار Bounce Rate به درصدی از کاربران اطلاق می گردد که پس از ورود به سایت، بلافاصله  بدون هیچ گونه فعالیتی از سایت خارج می شوند. با بالا رفتن میزان درصد Bounce Rate از ارزش سایت کاسته می شود.

 

Canonical Tag

یکی از امکانات زبان HTML است که در رابطه با صفحات تکراری به گوگل اطلاع رسانی می کند. با اضافه کردن تگ Canonical به قسمت Head صفحه،موتورهای جستجو را آگاه می سازد که مطالب این صفحه کپی شده از صفحه ی دیگر است که آدرس منبع در انتها ذکر شده است.

 

CMS

سیستم مدیریت محتوا Content Management System به افرادی که در حیطه ی توسعه وب سایت و برنامه نویسی سایت مهارت ندارند، سرویس ها و خدماتی ارائه می دهند.

 

Comment Spam

نظرات و کامنت هایی که هیچ گونه ارتباطی با مطالب آن صفحه ندارند. این کامنت ها معمولا به صفحاتی اشاره می کنند که محتوایی متفاوت و مغایر با مطالب صفحه ی کامنت گذاری شده دارند.

 

Crawler

خزنده های موتور جستجو که در میان میلیون ها میلیون سایت و صفحه می خزند و اطلاعاتی مفید و مرتبط به موضوع جستجو شده کاربر را جمع آوری می کند.

 

CSS

Cascading Style Sheets یک زبان و روش کدنویسی است که نحوه نمایش، چیدمان، سبک طراحی عناصر سایت را توصیف می کند.

 

Dofollow

لینک های استاندارد HTML هستند که ویژگی " rel=nofollow " را ندارند. این لینک ها از نظر سئو با ارزش هستند و باعث تاثیر مثبت در رتبه بندی می شوند.

 

keyword


Keyword

کلمات کلیدی به یک یا چند کلمه که تشکیل عبارت می دهد که کاربر برای یافتن اطلاعاتی در مورد آن در گوگل به جستجو می پردازد. برای درک بهتر از مثالی استفاده می کنیم. کاربری برای مطالعه در مورد اثبات نظریه تکامل و چگونگی این نظریه و صاحب نظر این عقیده سراغ گوگل می رود. برای جستجو از عبارات " نظریه تکامل " یا " نظریه تکامل داروین " استفاده می کند. این عبارات را کلمات کلیدی می نامیم. مثالی دیگر: شما به دنبال شرکت ها و مراکز ارائه دهنده ی خدمات سئو و بهینه سازی سایت در شهر کرج هستید. برای این منظور که آدرس آنها دسترسی پیدا کنید از کلمه ی " سئو در کرج " استفاده می کنید.

 

Nofollow

قطعه دستوری که با قرارگیری در بخش Head به ربات های گوگل دستور می دهد تمام لینک های صفحه ی مدنظر هیچ امتیازی را به سایت که لینک به آن اشاره می کند، منتقل نسازد. این خصوصیت می تواند به همه ی لینک ها، چند لینک و یا فقط یک لینک اعمال شود. برای اینکار از خصوصیت " rel= nofollow " در تگ لینک استفاده می کنیم.

 

Noindex

ویژگی Noindex به ربات های گوگل اعلام می دارد که صفحه ی مورد نظر  index (ثبت) نشود.

 

Off Page SEO

سئو خارجی اشاره به متدهایی دارد که خارج از صفحه و به منظور بهبود رتبه بندی سایت انجام می پذیرد.

 

On Page SEO

سئو داخلی تمامی روش هایی از سئو که درون صفحه و بر روی ساختار سایت به وسیله ی کدنویسی، برچسب ها، عناوین و توضیحات و ... انجام می گیرد.

 

 


ادامه دارد ....


 منبع: طراحی سایت در کرج رایان